Korzyści praktykowania jogi

Joga – Drogą do równowagi

  • Joga należy do jednego z systemów filozofii indyjskiej, który obejmuje wszystkie aspekty ludzkiej egzystencji, od fizycznego, poprzez umysł, do duchowego. Tłumaczy związek między ciałem, umysłem i duszą. Joga może mieć wiele znaczeń i dla każdej osoby praktykującej może oznaczać coś innego. Samo słowo „joga” oznacza drogę, zjednoczenie, ale także kontrolę. Joga jest zarówno stanem panowania nad umysłem, jak i zespołem technik, które do niego prowadzą. Joga jest stylem życia, a we współczesnych czasach - sposobem na zachowanie zdrowia.
  • Jedność ciała, umysłu i duszy prowadzi do osiągnięcia równowagi i harmonii wewnętrznej. Praktykowanie jogi to droga do samorozwoju i dyscypliny, wewnętrznej spójności i swojej prawdziwej natury. Praca z ciałem oznacza nie tylko dobrą kondycję fizyczną i elastyczność, ale równocześnie poprawę jakości życia. Praktykując jogę, nawiązujemy kontakt ze swoim ciałem, poznajemy jego mocne strony i ograniczenia. Oczyszczamy nie tylko ciało, ale także umysł. Pogłębiamy umiejętność wyciszenia rozpędzonego umysłu oraz zdolność koncentracji. Takie podejście otwiera nas także na doświadczenie sfery duchowej, dlatego mówimy o zjednoczeniu ciała, umysłu i ducha.

Korzyści z uprawiania jogi

Joga to dużo więcej niż ćwiczenia fizyczne, które kształtują sylwetkę i wzmacniają kondycję. Joga koncentruje się przede wszystkim na aspekcie zdrowotnym oraz terapeutycznym. Regularna praktyka przynosi szereg pozytywnych zmian, zmienia się ciało, poprawia się zdrowie, samopoczucie oraz zadowolenie z życia. Oto kilka z najważniejszych korzyści:

  • Wzmacnia i uelastycznia ciało, mięśnie oraz stawy. Odpowiednio dobrane asany korygują wady postawy, łagodzą bóle i przynoszą odczuwalne rozluźnienie.
  • Poprawia odporność i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
  • Pomaga osiągnąć smukłą sylwetkę, przyśpiesza metabolizm oraz usprawnia procesy trawienne.
  • Usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego, hormonalnego, krążenia.
  • Uwalnia od napięć i skutków stresu na poziomie fizycznym (pomaga pozbyć się napięć mięśniowych i bólu) oraz psychicznym. Zmienia wzorzec oddychania, dzięki czemu w chwilach stresu i zdenerwowania możesz zapanować nad swoimi emocjami i zareagować z większym spokojem.
  • Pomaga pokonać swoje ograniczenia (w ciele i w głowie). Zwiększa poczucie własnej wartości, dostarcza energii do życia.
  • Oczyszcza organizm z toksyn, poprawia ukrwienie, zwiększa dotlenienie komórek ciała.
  • Otwiera na głębokie duchowe doświadczenie oraz nowy styl życia. Dąży do porozumienia ciała z umysłem i życia w zgodzie z samym sobą.
  • Odmładza i dodaje blasku. Uwydatnia wewnętrzne i zewnętrzne piękno.
  • Napełnia spokojem, dając jednocześnie poczucie siły. Pozwala odkryć nowe ścieżki rozwoju, ukryte potrzeby, rozbudza potrzebę samodoskonalenia, poszukiwania, prowadząc do wewnętrznej przemiany i poczucia spełnienia.
Joga to uniwersalna metoda dla wszystkich, bez względu na wiek, doświadczenie czy stan zdrowia. Każdy moment jest dobry, aby zacząć praktykować jogę i poczuć jej niesamowite właściwości

Podstawowe techniki jogi

  • Asany to pozycje jogiczne, ćwiczenia, w których ciało przyjmuje określone pozycje. Wzmacniają ciało, mięśnie i ścięgna, odblokowują i zwiększają ruchomość stawów. Poprawiają funkcjonowanie na poziomie fizjologicznym, usprawniają pracę narządów wewnętrznych. Działają także harmonizująco na emocje i psychikę. Są idealnie zrównoważone, rozwijają ciało, uspokajają umysł, prowadzą do poczucia wewnętrznej równowagi.
  • Pranayama to regulowanie oddechu lub ćwiczenia oddechowe, dzięki którym uzyskujemy większą kontrolę nad umysłem. Ludzki oddech jest ściśle połączony z systemem nerwowym. Poprzez regulowanie i spowalnianie oddechu można wpłynąć na stan psychiczny i emocjonalny. Poprzez pranayamy mózg i układ krwionośny zaopatrywane są w większa ilość tlenu, a ciało zasilone zostaje w życiową energię. Pranayamy przygotowują do pogłębionego odczuwania medytacji.
  • Medytacja prowadzi do spokoju umysłu. Wstępem do medytacji są techniki wzmacniające koncentrację. Praktyka medytacji pozwala wyciszyć rozbiegany wiecznie umysł, przyjrzeć się swoim myślom, zapanować nad nimi, a także osiągnąć dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne.
  • Kriye to fizyczne techniki oczyszczające ciało. Jest ich sześć: Trataka, Kapalabhati, Neti, Dhouti, Nauli, Basti. Każda z nich oczyszcza inne narządy ciała, od oczu, dróg oddechowych, poprzez różne części układu pokarmowego. Czyste ciało to podstawa nie tylko dobrego samopoczucia, ale również i spokojnego umysłu.

“Zdrowie jest bogactwem, pokój ducha jest szczęściem, joga wskazuje drogę”

Swami Vishnudevananda